De influencerFAQ

Online content creators informeren en gidsen op uniek digitaal platform

de influencerFAQ op een ipad

In het kort

87% van de jongeren volgt influencers op sociale media blijkt uit onderzoek van de Arteveldehogeschool & Comeos. Online content creators hebben dan ook een grote impact op hun volgers. Die impact is vaak positief, maar kan ook negatief zijn. Verantwoord omgaan met die impact is dus essentieel voor alle influencers. Maar hoe doe je dat? Wat kan en wat kan niet? En bij welke instanties kan een online content creator gaan aankloppen wanneer hij of zij het niet weet? 

Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat 3 op de 4 influencers aangeeft dat ze wel degelijk hierin meer houvast nodig hebben, nood hebben aan de juiste informatie én openstaan voor een deontologische code. Vlaams minister van Jeugd & Media Benjamin Dalle en het departement van Cultuur, Jeugd & Media voelden die nood en wilden hierin een helpende hand reiken. Ze zochten een partner om een platform te creëren van én voor online content creators. Propaganda Group overtuigde in de aanbestedingsronde.

Digital project manager Emilia Van Oortegem legt uit hoe dit platform tot stand is gekomen, hoe we met de juiste content op sociale media tot bij onze doelgroep zijn gekomen en hoe wij de lancering op poten hebben gezet.

de influencerFAQ op verschillende toestellen
01

Doelstelling

Influencers verbinden, houvast bieden en antwoorden geven op de vragen waarmee ze tijdens hun influencer-zijn zitten, waren de doelen die we stelden op maatschappelijk vlak. Om dit te bereiken moesten we allereerst tot bij die doelgroep raken. Een sterke contentplanning en uitgekiende lancering als tweede pijler was daarom van essentieel belang om de influencerFAQ te doen slagen. Als derde pijler van onze doelstellingen was geloofwaardigheid belangrijk. Om het online platform van én voor influencers in de markt te zetten moesten we natuurlijk ook influencers meekrijgen in het verhaal van de influencerFAQ om mee hun schouders te zetten onder het online platform.

02

Onze rol

Verbindend platform voor online content creators
Alle info die een influencer nodig heeft om zijn activiteiten correct uit te voeren op één plek samenbrengen, was de sleutel om dit project te laten slagen. Daarom was het een logische keuze om een online platform te ontwikkelen om de online content creator te ondersteunen in elke stap van het influencer-zijn. De webpagina werd voorzien van een handige zoekbalk waar de influencer zijn vraag kan stellen om vervolgens makkelijk doorverwezen te worden naar het antwoord erop. 

Binnen het online platform kozen we ervoor om alle vragen, gedoopt tot fiches, onder te brengen in 6 koepelthema’s:

  • #reclame: alles wat met adverteren heeft te maken;
  • #privacy: elk facet van de privacywetgeving van en voor influencers;
  • #isdatlegit: de legale kant van het influencer-zijn;
  • #isdaterover: vragen over de positieve en negatieve impact die influencers hebben;
  • #respect: wat kan en wat kan niet;
  • #hoewist: alle vragen over mentale gezondheid.

De structuur, het design en de werking van het platform zijn van de hand van onze lead digital designer Arne Kelders met de hulp van junior digital designer Vince Teckmans. Voor het ontwikkelen van de website kozen we voor een externe partner: Veaudeville die al onze wensen voortreffelijk heeft gerealiseerd.

Contentplan op maat van doelgroep
Voor het contentplan verdeelden we ‘Marvel’-gewijs elke periode in, in fases. Fase 1 was de opstart waarbij we het platform gingen introduceren op Facebook en Instagram. Op Facebook kozen we ervoor om de berichtgevingen in de pers (lees: Het Laatste Nieuws, De Tafel van Vier, Q-music, etc. - linken naar media coverage.) in de kijker te zetten om zo meer credibility alsook awareness te creëren. Voor Instagram gingen we voor de kracht van short-video en ontwikkelden we 2 explainer-Reels die de influencer meteen bij de hand neemt en enerzijds uitlegt vanuit welke nood dit online platform er is gekomen. Anderzijds leggen we uit hoe het online platform werkt. In Fase 2 gaan we dieper in op de structuur van het online platform en introduceren we de (voorlopig) 6 verschillende thema’s die een influencer aanraakt bij het influencer-zijn. Het is op deze manier dat wanneer de influencerFAQ gelanceerd is, nieuwsgierigen die via Instagram gaan zoeken naar ons, in één oogopslag tot de essentie komen van het online platform. Daarnaast werden ook 6 ambassadors geselecteerd door onze partner ‘Adshot’ die gedurende een jaar het engagement aangaan om de influencerFAQ mee in de kijker te zetten door contentstukken aan te leveren. In de verdere fasen gaan we de InfluencerFAQ nog meer uitpuren en gaan we vanuit elke mogelijk invalshoek één van de fiches aan bod laten komen in de vorm van explainer-carrousels en/of video’s maar ook andere formats worden ontwikkeld.

Kleurrijk lanceringsevent 
Ook voor het uitdenken van het lanceringsevent werd beroep op ons gedaan. Samen met partner ‘Adshot’ mochten wij mee de structuur bepalen om de influencerFAQ tot bij de influencer te brengen. Het lanceringsevent vond plaats in een hippe rooftopbar in het Brusselse. Er werd gekozen om daar telkens een koepelthema aan te raken bij wijze van een panelgesprek. In het panelgesprek zat dan een expert ter zake alsook een ambassador, uitgekozen door ‘Adshot’, die al eens in aanraking is gekomen met het onderwerp. Voor de kleurrijke aankleding en de visual brand identity van het event kozen we ervoor om on-loop video’s, beachflags, roll-up banners en een photowall te ontwikkelen met de terugkerende kleurrijke visuals van de InfluencerFAQ.

03

De oplossing

Naam die de lading dekt
Een gepaste naam die de lading meteen dekt vonden we in de influencerFAQ. De bedoeling van het platform is om online content creators te helpen, te gidsen en houvast te bieden. Regeltjes en straffen opleggen, was niet de bedoeling, daarom spreken we niet over een code of regels. Met de naam ‘de influencerFAQ’ kozen we voor een ‘to the point’-naam die in één opslag de essentie van het platform duidelijk maakt met een jonge twist en afleiding van succesvolle content formats als Studio Brussel’s ‘Faqda’ of de ‘What the FAQ?’-podcasts, brochures etc. die vlotjes op de influencers hun feed passeren. Zowel de ontwikkeling van de naam, het logo als de visual brand identity van de influencerFAQ kwam ook van onze hand.

De influencerFAQ was een leuke uitdaging om mee aan de slag te gaan, omdat we te maken hadden met een zeer afgebakende doelgroep, namelijk influencers. Op het lanceringsevent werd onze aanpak beloond met alleen maar positieve reacties. Een groot succes dus!

Emilia Van Oortegem
Digital Project Manager
de influencerFAQ Twitter
de influencerFAQ fake news
de influencerFAQ

De resultaten

Op de dag van de lancering zagen we een duidelijke piek in het verkeer naar de website. De belangrijkste bronnen hiervoor waren direct verkeer en de organische social kanalen zoals het Instagram account. Instagram leek ons hierbij het meest geschikte kanaal om influencers aan te spreken. Zo hebben we sinds de lancering reeds meer dan 1.500 gebruikers bereikt. Ook het volgersaantal op Instagram is sindsdien verdubbeld. De uitdaging de komende maanden zal voornamelijk bestaan uit het blijven organisch groeien van het Instagram account en het verkeer naar de website.

De uitdagingen

Een gezonde balans vinden in informeren binnen zowel de tone of voice van de influencer als de Vlaamse Overheid zonder te onderwijzend en te onderdrukkend over te komen. Ook het kiezen van een naam was geen ‘walk in the park’. De naam de influencerFAQ is er gekomen op één van de laatste brainstormsessies en vatte in één oogopslag de essentie samen.

De takeaways

  • Website trajecten zijn steeds zeer intensief. Een duidelijke planning en scope is hierbij key! We hebben de website uiteindelijk op een zeer korte termijn kunnen realiseren. Dit grotendeels omdat er op technisch vlak niet zo’n grote uitdagingen bij kwamen kijken. Enkel de zoekfunctie op de website was een grote uitdaging. 
  • Indien je werkt met een zeer enge en afgebakende doelgroep, probeer deze doelgroep dan zoveel mogelijk te betrekken bij het proces. Zo kan je content creëren die echt relevant is.

 

Let's meet

Ik ga akkoord met de opslag en verwerking van mijn gegevens door We Are Digital.