Onderwijs Vlaanderen

LeerID: 1 login voor vele leerplatformen

Student aan locker

In het kort

Onderwijs Vlaanderen vroeg begin 2023 aan We Are Digital om het nieuwe LeerID digitaal op de kaart te zetten. Met LeerID hebben leerlingen in Vlaanderen veilig en snel toegang tot leerplatformen zoals Smartschool, Wijsr of Polpo met 1 gebruikersnaam en 1 wachtwoord. Gedaan met zoeken naar het juiste wachtwoord voor elk platform. Om scholen, leerlingen en ouders op de hoogte te brengen van LeerID ontwikkelde We Are Digital een digitale strategie en online campagne voor 2 doelgroepen, in 3 waves. De respons was indrukwekkend. Op het einde van de campagne had 90% van alle Vlaamse scholen ingetekend voor LeerID, en maakten bijna 1 miljoen leerlingen of 42% van alle studenten basis- en secundair onderwijs gebruik van hun LeerID.

 

LeerID banner
01

Zo zetten we LeerID op de kaart

Gestaafd op onderzoek tekende WAD de digitale strategie uit voor deze awareness campagne, stelde een breedschalig mediaplan op, ontwikkelde een website, cocreëerde de hero video, creëerde banner ads en stond in voor het campagne management. Voor de leerplatformen ontwikkelde WAD een online toolkit zodat ze ook vanuit hun platform LeerID konden promoten. Er kwam ook afgeleid materiaal om LeerID op beurzen in de kijker te zetten: flyers en roll-up banners.  

2 doelgroepen, 3 funnelfases

Het doel van de campagne was dat zoveel mogelijk scholen LeerID aanvragen. De toegang tot LeerID verloopt namelijk via de school. Daarom mikte We Are Digital op 2 doelgroepen: enerzijds ICT-managers en directeurs van basis- en secundaire scholen in Vlaanderen. Anderzijds mikten ze op de 6- tot 21-jarige leerlingen van deze scholen, net als hun leerkrachten en ouders. De customer journey startte bij informeren, om hen daarna dieper in de funnel te interesseren en tenslotte te engageren via conversie.

3 waves en mix van kanalen

We Are Digital plande de campagne in 3 waves van maart tot september 2023. Via een dashboard kon je in real time de resultaten zien. De klant kreeg om de 3 weken een performance update en WAD stuurde bij waar mogelijk. De online campagne liep op Youtube, Facebook, Instagram, LinkedIn en Gimme en via de website van Onderwijs Vlaanderen en andere niet-betalende kanalen zoals Klasse. WAD stippelde zowel de betalende en niet-betalende campagnes uit en zorgde voor organic social en organic search.

02

Een prima rapport

De overall resultaten na de campagne zijn alvast indrukwekkend:

  • 90% van de Vlaamse scholen hebben een account op LeerID
    • 33% van het gewoon voltijds secundair onderwijs
    • 66% gewoon lager onderwijs
  • 42% van de Vlaamse leerlingen, dat is bijna 1 miljoen hebben een account op LeerID 
  • Overall conversieratio van 27%.

Goed voor een Boca award: highest conversion. Met deze resultaten imponeerde deze case de jury van de Boca-awards 2023. In deze Best of Content Marketing competitie sleepte de campagne voor LeerID een Boca trofee in de wacht in de categorie Highest Conversion Rate/subscriber growth for a content program.

LeerID is super handig en ja, het is gratis voor scholen en leerlingen. Geen wonder dat het een succesverhaal geworden is. Toch konden scholen of leerlingen het niet aanvragen als ze het niet kenden. Daarom was deze succesvolle awareness campagne zo belangrijk.

Emilia Van Oortegem
Digital Project Manager

Let's meet

Ik ga akkoord met de opslag en verwerking van mijn gegevens door We Are Digital.