Kringwinkel

Kringwinkel, het geluk van opnieuw gebruiken

Kringwinkel mockup campagne affiches

In het kort 

Pre-loved items shoppen bij Kringwinkel is hot. Het is goed voor je portemonnee en goed voor het milieu want zo produceren we minder afval. Hergebruik is ook goed voor mensen: Kringwinkels stellen duizenden mensen tewerk die weinig of geen kansen hebben op de gewone arbeidsmarkt.

Sinds 2021 bepaalt WAD de digitale strategie voor Kringwinkel, in samenwerking met content marketing agency Bonka Circus. WAD plant de campagnes in en analyseert de resultaten. Voor een beperkt budget zijn die alvast veelbelovend. 

Kringwinkel banner met jongeren
01

Doelstelling 

De Kringwinkelcampagnes willen: 

  • De circulaire economie promoten door tweedehands top of mind te maken.

  • Sociale tewerkstelling in de kijker zetten: de Kringwinkels in Vlaanderen tellen in totaal 4.800 medewerkers die elders moeilijk werk vinden.

02

Onze rol 

De content die Bonka Circus ontwikkelde kan je onderverdelen in 3 soorten: hero, hub en hygiene content.

Hero content: scoren op YouTube
Digital marketing expert Tessa Delbeke van WAD: “Twee keer per jaar pakken we uit met een hero campagne waarbij we de enthousiasmerende video van Bonka Circus betaald inzetten op social media. We gingen ervan uit dat we met ons budget meer zouden bereiken op YouTube dan op Facebook & Instagram. En dat klopte: voor een relatief lage kost behaalden we erg mooie resultaten op YouTube.”

Relevante hub en hygiene content 
Tessa: “Op basis van de contentkalender van Bonka Circus selecteer ik maandelijks één engagerende hub topic om te boosten op Facebook en Instagram. Dat kan bijvoorbeeld gaan om een vox pop straatinterview of een testimonial van een Kringwinkelmedewerker. Voor dat topic bepaal ik het ideale format, formuleer ik de relevante doelgroep, etc.”  

De hygiene content geeft dan weer een antwoord op de meer praktische vragen die de doelgroep zich stelt, zoals ‘wat mag ik naar de Kringwinkel brengen’. Hiervoor stond Bonka Circus in.

Omdat sommige Kringwinkels hun eigen Instagram account en Facebookpagina hebben, loopt dat wel eens vast. Meta haalt deze pagina’s dan onterecht offline. “Als agency hebben we meer leverage om deze onterechte desactivatie ongedaan te maken bij Meta. We zijn trouwens een systeem aan het uitdokteren om dit euvel in de toekomst te vermijden.”

Na 20 jaar Kringwinkel is onze naambekendheid voldoende groot. Nu is onze missie  een love brand worden o.a. door een community te creëren. Iedereen die gelinkt is aan een Kringwinkel - klant, gever en medewerker - willen we een trots en verbonden gevoel bezorgen..

Karen Roose
Communicatie Kringwinkel

De resultaten 

Straffe cijfers van onze campagne 2022: 

  • De Google zoekopdrachten naar 'kringwinkel' stegen van 22.200 searches in januari naar 33.100 searches in december 2022. 

  • We genereerden zo’n 2.400.000 betaalde impressies via Facebook & Instagram en zo’n 2.100.000 betaalde impressies via YouTube, hub en hero content samen. 

  • Onze YouTube advertentie, de hero video, werd bekeken aan een enorm lage kost: 0,01 euro per view van 30 seconden of meer, versus 0,04 euro per thruplay van 15 seconden of meer op Facebook & Instagram. 

 

De uitdagingen

  • Van Kringwinkel een love brand maken. 

  • Scoren met een beperkt budget. 

  • De communicatie tussen de lokale Kringwinkels en Meta faciliteren.

 

De takeaways

  • Ook met een beperkt budget kan je je resultaten maximaliseren. 

  • Zijn er verschillende agencies of stakeholders betrokken? Dat is geen probleem: 1 + 1 is meer dan 2.  

  • Facebook, Instagram of Youtube? Als je slim inzet op de sterktes van elk kanaal, win je.

Je organisatie een digitale boost geven? 
Contacteer Sander Van Dijcke

Mockups of Kringwinkel's Opnieuw Geluk campaign
Kringwinkel posters
Kringwinkel logo

We zijn heel tevreden over de samenwerking met We Are Digital. Tessa neemt ons veel werk uit handen: ze plant de content in en legt in mensentaal uit wat de campagne oplevert en waar het  nog beter kan.

Karen Roose
Communicatie Kringwinkel

Let's meet

Ik ga akkoord met de opslag en verwerking van mijn gegevens door We Are Digital.